UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Prezence absencí. Aneb další vypořádávání se Stuarta Dahlquista s úmrtím bratra i dalších blízkých osob. Pakliže předchozí deska „What You Don´t Know Is Frontier“ představovala něco jako duševní očistec, „Presences Of Absences“ je jeho nadstavbou. Jako by ústřední postava tohoto uskupení na předešlém kotouči svedla prostřednictvím mohutných dronů boj se svými vnitřními démony a nyní, díky vesměs vyklidněné poloze, do níž je deska vystavena, už jen nostalgicky vzpomínala.
V uplynulých třech letech se toho v ASVA událo hodně. George Stuart Dahlquist studoval teorii barev, poslouchal Arvo Pärta a vyměnil kompletní sestavu. Rozhodně se ale nedá říci, že by současný line-up tvořili nějací nazdárci. Trumpetista Jake Weller možná patří mezi ta méně známá jména, ale působiště Grega Gilmora (MOTHER LOVE BONE) a Tobyho Drivera (KAYO DOT, MAUDLIN OF THE WELL) už budí přinejmenším zvědavost. S novými členy sice nepřišel nějaký výrazný odklon od prezentovaného stylu, ale progres je patrný na první poslech. Od časů „Futurists Against The Ocean“, resp. Dahlquistova působení v BURNING WITCH a SUNN O))) uplynulo už hodně času, takže se vlastně aní není co divit, že u pouhého drone/doomového vyznění nezůstalo a celá tvorba se posunula zase o kus dál.
Nač ale chodit okolo. Na „Presences Of Absences“ výrazněji absentuje právě vazbení kytar a celá nahrávka je provzdušněna a odlehčena. Pakliže bychom ji porovnali s deskou předešlou, kde byly tyto étericky znějící pasáže určitým stylovým doplňkem masivního dronování, u alba aktuálního je tomu přesně naopak. Zpětné vazby se sice občas vynoří, nicméně základem nahrávky je právě vzdušná atmosféra tvořena především Dahlquistovými varhanami. Výsledek tak díky tomu zasahuje do zcela jiných sfér, než tomu bylo v minulosti. Zapomeňte na doom, zde se místy dostáváme až někam k oblastem, kde operují COIL či (díky vzletnému vokálu Tobyho Drivera) ANTONY & THE JOHNSONS. Jinými slovy – hlavní autor se nyní obrátil dovnitř, zatímco dříve se prezentoval zejména směrem ven.G. Stuart Dahlquist už se nesnaží být heavy. Tedy ne, že by atmosféra desky působila nějak zvlášť pohodově, ale už se nejedná o přehlídku hluku a maximální hlasitosti „Presences Of Absences“ se svým melancholickým vyzněním ponejvíce blíží skvělé „A Game In Hell, Hard Work In Heaven“ z alba předešlého. A to v minimálně stejné kvalitě.
Pakliže se oceňované „What You Don´t Know Is Frontier“ zařadilo (i na tomto serveru) mezi nejlepší nahrávky roku 2008, s aktuální deskou na tom Mr. Dahlquist rozhodně nebude jinak. Skvělá práce, nejlepší deska ASVA a subjektivně zatím i nejzajímavější nahrávka letošního roku.
George Stuart Dahlquist se obrátil směrem dovnitř, ubral dronů, přidal varhan a vytvořil jednu z nejlepších desek roku 2011.
9 / 10
Toby Driver
- vokály, kytary
G. Stuart Dahlquist
- kytary, basa, varhany, zpěv
Greg Gilmore
- bicí
Jake Weller
- trumpeta
1. A Bomb in That Suitcase
2. Birds
3. Presences Of Absences
4. New World Order Rising
Presences Of Absences (2011)
What You Don't Know Is Frontier (2008)
The Third Plagues / A Trap For Judges (EP) (2005)
Futurists Against The Ocean (2005)
Caprichos 1-80 / Rift Canyon Dreams (split s BURNING WITCH) (2004)
ASVA je dokonalým príkladom mojej teórie o tom, že začínajúce kapely nemajú čo študovať recenzie na seba, hádať sa s ich autormi a "pracovať na sebe" podľa toho, čo si z akéhokoľvek verejného feedbacku vytiahnu s predstavou, že "je v našich silách byť ako kapela XY, len na to treba niečo urobiť inak". Má to byť presne naopak. To až poslucháč by si mal vybrať z takmer anonymnej ponuky, vôbec ho nemusí zaujímať, ako sa ktorá kapela snažila a ako veľmi túži po jeho priazni.
ASVA nie je žiadna začínajúca kapela, no inak vyššie spomínané dokonale reflektuje. Ak by som mal jej hudbu popísať jedným slovom, bolo by to "tvrdohlavá". To sa nevylučuje s krásou a citlivosťou, ktorej je opäť všade vrchovato. Vystihuje to akurát to čarovné niečo, čo z "Presences Of Absences" robí skvelý album.
Podobné albumy robia iní ľudia väčšinou bez toho niečoho a nestoja za nič. Ale podobné albumy v tomto prípade sral pes.
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.